Els regnes germànics i la formació d'Europa (segles V-VIII)

• P.V.P. 90,00€ 100,00€
  • Temàtica: Història
  • Tipus d’activitat: Curs
  • Professor: Dr. Pere Maymó
  • Horari: Divendres, del 8/4 al 29/4, de 19 a 20'30h

Els hel·lens van definir despectivament els pobles que no compartien el mateix grau de civilització com a barbaroi, és a dir, com a individus externs a la oikumene mediterrània i mancats de sistemes polítics, socials, econòmics i culturals elaborats. Roma continuà amb la tradició grega i hi afegí l’ideal virgilià que conferia la dominació inexcusable dels bàrbars en virtut de la superioritat romana. No obstant, els pobles germànics situats més enllà del Rin i el Danubi pressionaren la frontera imperial fins a travessar-la. En aquest curs, ens endinsarem en les relacions entre una i altra cultura, i les causes que menaren a la formació d’una realitat diferent dins l’Imperi romà d’Occident que prefigura les nacions europees.

8 D’ABRIL 2016 (DIVENDRES)
    Romans i bàrbars, una confluència inevitable
    El concepte clàssic de barbàrie. Els pobles germànics tradicionals. El limes, defensa en línia. Migracions i incursions de Marc Aureli a Septimí Sever (167-211). La crisi del segle III o l’assalt al Paradís. Reformes militars de Gal•liè, Dioclecià i Constantí (253-337). La defensa en profunditat.

15 D’ABRIL 2016 (DIVENDRES)
    Els germànics entren a l’Imperi
    Roma necessita braços: barbuts amb espasa i arada. Adrianòpoli (378). El partit antigermànic. Soldats i camperols, la solució al problema? La resposta de l’Imperi d’Orient i les conseqüències a Occident. 31 de desembre del 406, els bàrbars travessen el Rin. La simbòlica caiguda de Roma (410).

22 D’ABRIL 2016 (DIVENDRES)
    La partició d’Occident
    Els visigots, entre Tolosa (418-507) i Toledo (507-711). A l’extrem del món: els dominis sueus a Hispània (409-585). Els ostrogots del gran Teoderic (493-552). De Mainz a Cartago: els vàndals a l’Àfrica (429-533). Els burgundis, en terra de ningú (443-534). Clodoveu i l’auge franc (486-634).

29 D’ABRIL 2016 (DIVENDRES)
    ... i la Germania engendrà Europa
    La fallida renouatio Imperii de Justinià. Els longobards fragmenten Itàlia (568-774). L’Heptarquia anglosaxona divideix Britània (475-827). Dels regna Francorum a l’Imperi de Carlemagne (634-800). Conceptes ideològics en la construcció dels regnes germànics: unitat territorial i concepte de nació; la qüestió religiosa; les cròniques nacionals i l’etnogènesi germànica.