Descobrim Amèrica. Tresors Arqueològics dels Andes

• P.V.P. 90,00€ 100,00€
  • Temàtica: Món Precolombí
  • Tipus d’activitat: Curs
  • Professor: DRA. ARIADNA BAULENAS I PUBILL. Directora de l’Institut de Cultures Americanes Antigues. Investigadora del Grup de Recerca Seminari de Topografia Antiga, Universitat Rovira i Virgili
  • Horari: Dimarts, del 4/10 al 25/10, de 19h a 20’30h

L’espectacularitat de les restes arqueològiques andines desperta la fascinació del visitant actual tal com ho va fer amb els conqueridors que van arribar al Perú per primera vegada. En aquest curs veurem els jaciments més significatius per la seva monumentalitat, la seva riquesa i la seva transcendència a l’hora de conèixer el passat americà. Pedres i or, homes i dones, déus i animals sagrats, art i religió, poder i política... tot es mescla per formar un llegat cultural que cal conèixer i que, ben segur, us sorprendrà.

4 D'OCTUBRE 2016 (DIMARTS)

SESSIÓ 1: Chavín de Huántar i el teatre del poder: déus que parlen des de dins la terra
    Chavín de Huántar fou un dels centres de peregrinació de més prestigi als Andes, així com un dels més antics. Els sacerdots de la zona, conscients del seu poder, desenvoluparen un complex sistema d’escenificació del seu poder amb estratègies com la construcció de galeries subterrànies, invisibles als ulls dels visitants, a través del qual emetien sons que semblaven emergir de les entranyes de la terra. En aquesta sessió analitzarem l’escenificació del poder en la cultura Chavín.

11 D'OCTUBRE 2016 (DIMARTS)

SESSIÓ 2: Señor de Sipán i Señora de Cao: tombes mochiques al desert
    L’any 1989 es descobria un enterrament d’un dignatari mochica que va sorprendre el món per la riquesa del seus aixovar, motiu pel qual fou conegut com “el Tutankhamon d’Amèrica”. El 2005 es va trobar una tomba menys rica però més significativa perquè corresponia a una dona, demostrant la importància d’aquesta en la política mochica. En aquesta sessió veurem com aquests descobriments ens han permès conèixer millor aquesta cultura de la costa nord del Perú.

18 D'OCTUBRE 2016 (DIMARTS)

SESSIÓ 3: Chachapoyas: els habitants de la selva nuvolosa
    Les complicacions climatològiques de l’entorn de l’any 1200 va fer que alguns grups de la serra peruana migressin cap a l’est, en zona de territori selvàtic. És el cas dels Chachapoyas, una cultura que va instal·lar-se als boscos nuvolosos del nord-est del Perú. Avui dia, jaciments com Kuélap són alguns dels vestigis d’una gran cultura instal·lada a l’Amazònia si bé, el més espectacular són els sarcòfags col·locats en penya-segats com els de Karajía, que coneixerem en profunditat en aquesta sessió.

25 D'OCTUBRE 2016 (DIMARTS)

SESSIÓ 4: Qosqo, el melic del món: la capital de l’imperi inca
    Cusco va ser la capital de l’imperi inca. Però més enllà d’aquesta qüestió administrativa, la ciutat va adquirir unes grans connotacions simbòliques. Era el centre on s’articulava l’imperi i la base a partir de la qual s’estructurava la cosmovisió. Construïda de manera que el seu plànol dibuixa la figura d’un puma, en aquesta sessió analitzarem per què va ser considerada una ciutat sagrada, motiu pel qual el seu accés estava fortament restringit i altament ritualitzat.