La regió Gilf Kebir-Gebel Uweinat, una terra ignorada

• Tipus d’activitat: Curs
  • Professor: Santiago Borrell
  • Horari: Dimecres, del 15/4 al 6/5, de 19 a 20'30h

La regió que comprèn els grans massissos muntanyosos del Gilf Kebir i Gebel Uweinat, i els més petits Gebel Arkenu i Kissu, situada al Sàhara Oriental, a l’àrea que coneixem com Desert Líbic, està establerta avui dia sobre tres països: Egipte, Sudan i Líbia. Va constituir un extraordinari lloc d’hàbitat per a la gent del Neolític des de meitats del IX mil·lenni fins al final del V mil·lenni a.C. En aquest curs donarem una idea de la seva evolució cultural a través, principalment, de les seves abundants i ben conservades representacions rupestres. A més, aquesta interessantíssima documentació gràfica ens permetrà establir llaços amb els seus contemporanis de la Vall del Nil i, fins i tot, entreveure un possible inici dels cultes que es van desenvolupar posteriorment en el regne dels faraons. No oblidarem referir-nos a l’entorn geogràfic, d’una bellesa salvatge incomparable, i a les primeres temeràries expedicions, més o menys científiques, d’inicis del segle passat.

15 D'ABRIL 2015 (DIMECRES)
    Aquest curset, amb una línia conductora establerta pels massissos muntanyosos d'una regió de més de 56.000 km2, comença al Sudan, a la part oriental i sud del Gebel Uweinat, fent especial èmfasi en el Karkur Talh, el wadi considerat com la Capella Sixtina de l'art rupestre del Desert Líbic.

22 D'ABRIL 2015 (DIMECRES)
    En la segona sessió veiem la zona líbia del Uweinat on estudiarem l'àrea occidental tallada pels enormes wadis del Karkur Ibrahim i Karkur Idriss. Després, a la zona nord-oest del Gilf Kebir ja a Egipte, investigarem en profunditat les famoses pintures rupestres de la cova dels Nedadors i la cova de les Bèsties, al Wadi Sora.

29 D'ABRIL 2015 (DIMECRES)
    A continuació del mític oasi de Zerzura, la gran obsessió de l'explorador hongarès László Almásy, i els grans wadis del nord, en aquesta tercera part marxarem cap a l'altiplà sud del Gilf, on s'identifiquen significatius llaços estilístics en les seves pintures rupestres amb les del Uweinat, uns 200 km més al sud.

6 DE MAIG 2015 (DIMECRES)
    Acabem amb la riquesa rupestre de la resta de les àrees més petites de la regió: els Gebels Arkenu i Kissu, l'anomenat Altiplà sense Nom, els Cràters de Clayton i la Roca de l'Elefant. Durant el curs tindrem ocasió de comentar bastants motius que recorden poderosament alguns trets de la posterior cultura egípcia.