CURSO DE VERANO 2021: En busca del templo perdido. El templo de Ptolomeo I en Hut Nesut (Sharuna)

🚩 CURS HÍBRID: PRESENCIAL O ONLINE, TU DECIDEIXES | 💻🖱 EN CAS DE QUE TRIÏS ONLINE, CAL QUE UN COP T'HAGIS MATRICULAT ENS HO INDIQUIS ENVIANT UN EMAIL A AQUESTA ADREÇA: club@museuegipci.com
  • Professeur: DIRECTOR Y MIEMBROS DE LA MISIÓN ARQUEOLÓGICA EN SHARUNA (LUIS M. GONZÁLVEZ, ORIOL ACHÓN Y MAIXAIXA TAULÉ)
  • Horaire: INTENSIU: del dilluns 5 al dijous 8/07/2021, de 19.00 a 21.00

Des de 2006, el Museu Egipci de Barcelona, en col·laboració conjunta amb l'Institut d'Arqueologia de la Universitat de Tübingen (Alemanya), forma part del Projecte Sharuna (Egipte Mig), encapçalant els treballs arqueològics que es duen a terme en diversos sectors de la necròpolis principal d'aquest interessant jaciment.

Al 2018, arran d'unes obres per instal·lar un sistema de drenatge als camps de conreu propers a la casa on s'allotja la seu de la Missió, els tècnics del Supreme Council of Antiquities of Egypt varen localitzar més d'una vintena de blocs de pedra decorats d'un temple ptolemaic. A partir d'aquesta troballa, el Museu Egipci de Barcelona ha assumit la responsabilitat científica de l'excavació en extensió i la documentació de la zona afectada, establint-se l'existència d'una església tardo-romana en la construcció de la qual s'empraren gran quantitat de blocs procedents d'un temple construït en època del faraó Ptolomeu I.

Aquest és quasi el punt final d'una història que començà l'any 1838, quan el polifacètic Nestor L'Hôte va mencionar per primer cop l'existència d'un temple a Sharuna; una història que, nosaltres com a darrers protagonistes, tindrem el gust d'explicar en aquest CURS D'ESTIU per tal de donar a conèixer un dels descobriments més notoris realitzats en aquest apartat indret de la zona de l'Egipte Mig.

• LES SESSIONS ES REALITZARAN SIMULTÀNIAMENT EN MODALITAT PRESENCIAL I VIRTUAL.

• En cas de que optis pel format ONLINE, un cop t'hagis matriculat cal que ens escriguis un email a: club@museuegipci.com | Aquest pas és indispensable per tal de que t'enviem les instruccions pertinents perquè et puguis connectar i seguir el curs ONLINE.

PROGRAMA DEL CURS D'ESTIU

Sessions I i II (prof. Luis Manuel Gonzálvez, arqueòleg i director de la Missió)

• Rere les petjades del temple ptolemaic de Sharuna. 180 anys de troballes i d'investigacions.
    • Ptolomeu I, faraó i constructor.
    • El temple de Ptolomeu I a Sharuna. Dades per a la descripció i la reconstrucció d'un edifici recuperat.

Sessió III (prof. Oriol Achón, arqueòleg i membre de la Missió)

• Una església engolida per la terra negra.
    • L'excavació arqueològica: qüestions pràctiques.
    • Metodologia de treball: documentació d'estructures i recuperació de blocs decorats i d’altres elements arquitectònics.

Sessió IV (prof. Maixaixa Taulé, arqueòloga i membre de la Missió)

• Tractament dels blocs decorats (neteja, documentació i emmagatzematge).

• L'any en què el Coronavirus ens va confinar a Egipte: quan la investigació es converteix en aventura.