Una introducció a Mesopotàmia. Del naixement de la història a la caiguda de l’últim rei de Babilònia

🚩 CURS HÍBRID: PRESENCIAL O ONLINE, TU DECIDEIXES | 💻🖱 EN CAS DE QUE TRIÏS ONLINE, CAL QUE UN COP T'HAGIS MATRICULAT ENS ESCRIGUIS UN EMAIL A AQUESTA ADREÇA: club@museuegipci.com
  • Professeur: Dr. Nelson H. S. Ferreira. Investigador del Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos de la Universidade de Coimbra i professor a la Universitat Oberta de Catalunya
  • Horaire: Dimarts 11, 18 i 25 d'abril i 2 de maig del 2023, de 19.00 a 20.30

Fa dos segles, les cultures i els imperis de Mesopotàmia eren poc més que noms en l’imaginari de les societats europees. Mesopotàmia antiga era només coneguda a partir de fonts com l’Antic Testament i autors grecs i romans. Aquestes fonts retrataven Mesopotàmia essencialment com una àrea generadora de tirans excèntrics i de moral qüestionable. Però quan a la fi del segle XIX equips d’arqueòlogues van començar a excavar la regió i a dur a terme descobriments significatius, la perspectiva sobre el rol de Mesopotàmia en la història de la humanitat va canviar definitivament; com a conseqüència el món exòtic i llunyà de Mesopotàmia va donar lloc a un món efervescent de cultures i llengües, plural i complex. (García Ventura, S. Ferreira 2022, p.5)

Aquest curs proposa visitar l’antiga Mesopotàmia fins a la caiguda de l’últim rei de Babilònia. El nostre recorregut per la història de Mesopotàmia es dividirà en quatre blocs, on parlarem dels inicis de la història de la cultura sumèria i de les fonts per estudiar Mesopotàmia; de l’imperi d'Agad i ressorgiment de l’estat sumeri a Ur III; de l’ascensió de Babilònia, l'imperi assiri i de les potències del nord de Mesopotàmia; i finalment dels imperis Neoassiri i Neobabilònic i de la caiguda d’aquest últim amb la invasió persa (c. 539 aC).

[curs en castellà]

Sessió 1. 11 d'abril

Inicis de la cultura sumèria. Fonts per l'estudi de l'antiga Mesopotàmia

Sessió 2. 18 d'abril