L’apocalíptica, llenguatge de revelació

• Professeur: Prof. Pilar Casals Miret. Llicenciada en Història, especialitat Història Antiga, UB. Diploma i Màster en Egiptologia, UAB. Graduada en Ciències Religioses, ISCREB
  • Horaire: Dijous del 5 al 26 de maig 2022, de 19.00 a 20.30

Si busquem al cercador d’internet “apocalíptic” o “apocalipsis”, trobarem infinitat d’imatges que evoquen la destrucció de tot. Si pensem en pel·lícules apocalíptiques, la imatge de la fi de tot allò conegut, també es fa present. Si reflexionem sobre el món actual, podríem arribar a plantejar-nos si estem en una època apocalíptica. Però d’on sorgeix aquest terme? De què parlem quan parlem de literatura apocalíptica? És el llenguatge enigmàtic típic d’aquest gènere literari?

La literatura apocalíptica ens obre una finestra a conèixer la situació vital de les comunitats jueves i cristianes de tombant del primer mil·lenni, amb un arc temporal que ens situa vers els segles III aC-III dC, en un context històric marcat per l’hel·lenisme en primer terme, i l’ocupació romana posterior. S’han conservat textos apocalíptics en la mateixa Bíblia i en l’anomenada literatura intertestamentària que ens ajuden a il·luminar el context i les creences del moment. Al llarg del curs ens aproparem a alguns dels seus textos emblemàtics assaborint aquesta literatura de resistència.

IMPORTANT:

[AQUEST CURS S'IMPARTIRÀ EN CATALÀ]

LES SESSIONS ES REALITZARAN SIMULTÀNIAMENT EN MODALITAT PRESENCIAL I VIRTUAL.

En cas que optis pel format ONLINE, un cop t'hagis matriculat cal que ens escriguis un email a: club@museuegipci.com

Aquest pas és indispensable per tal que t'enviem una estona abans de cada classe la invitació que et permetrà connectar i seguir les sessions ONLINE.

Sessió 1. 05-05-2022

Introducció. Què és la literatura apocalíptica? Actualitat del llenguatge apocalíptic. La literatura apocalíptica en el context.

Sessió 2. 12-05-2022

Literatura apocalíptica “intrabíblica”. Es presentaran els principals escrits veterotestamentaris i neotestamentaris de caràcter apocalíptic.

Sessió 3. 19-05-2022

Literatura apocalíptica “extrabíblica”. Es farà una aproximació als textos més rellevants de la literatura intertestamentària.

Sessió 4. 26-05-2022

Conclusions