Llinatges mesoamericans. Les fascinants sagues reials dels maies, els mixteques, els purépetxes i els mexiques

🚩 CURS HÍBRID: PRESENCIAL O ONLINE, TU DECIDEIXES | 💻🖱 EN CAS DE QUE TRIÏS ONLINE, CAL QUE UN COP T'HAGIS MATRICULAT ENS ESCRIGUIS UN EMAIL A AQUESTA ADREÇA: club@museuegipci.com
  • Temàtica: Món Precolombí
  • Tipus d’activitat: Curs
  • Professor: Dr. Rubén Carrillo, professor de Historia Global, Universitat Pompeu Fabra
  • Horari: Dilluns 16, 23 i 30 de maig i 13 de juny de 19.00 a 20.30

L'any 612, La reina Sak K’uk’ va entrar en la plaça principal de la derrotada ciutat de Lakam Ha (actualment coneguda com a Palenque) amb el seu fill, el futur rei Pakal, en braços. Davant si tenia l'enorme tasca de tornar el temps enrere, abans del daltabaix davant els exèrcits del poderós regne de la serp, Calakmul, i reconstruir el prestigi de la dinastia. La seva missió: entronitzar Pakal i restaurar Palenque a la seva antiga esplendor.

En aquest curs explorarem la història de les lluites dinàstiques i les intrigues palatines en els senyorius, regnes i imperis mesoamericans. Reconstruirem la narrativa dels reis i reines que van viure, van créixer i van lluitar per enaltir les seves dinasties i explorarem les dinàmiques de personatges que van tenir el veritable poder darrere del tron. Una aproximació transversal en el temps i l'espai permetrà conèixer i explorar les similituds i diferències culturals i l'evolució del poder polític mesoamericà.

[AQUEST CURS S'IMPARTIRÀ EN CASTELLÀ]

LES SESSIONS ES REALITZARAN SIMULTÀNIAMENT EN MODALITAT PRESENCIAL I VIRTUAL.

En cas que optis pel format ONLINE, un cop t'hagis matriculat cal que ens ho indiquis enviant un email a: club@museuegipci.com

Aquest pas és indispensable per tal que t'enviem una estona abans de cada classe la invitació que et permetrà connectar i seguir les sessions ONLINE.

Sessió 1. 16-05-2022

Dinasties i ordre polític en els regnes maies del clàssic (250-900 d. C.): Sak K’uk i Pakal el Gran, sobirans de Palenque. Esteles i relleus i el registre dels monarques maies. Teotihuacan i el canvi dinàstic en Tikal. Calakmul i Tikal, superpotències enfrontades. Palenque a la cruïlla. Reines i llinatges a les terres baixes maies. Pakal el Gran, el Tutankhamón maia.

Sessió 2. 23-05-2022

Els senyors de la terra del déu de la pluja: Les conquestes de Vuit Cérvol Arpa de Jaguar, senyor de Tilantongo (1063-1115). L'epiclàssic mesoamericà. Oaxaca, país de zapoteques i mixteques. El còdex Zouche-Nutall, la gran èpica mixteca. L'expansió del senyoriu de Tilantongo. El sacrifici de Vuit Cérvol Arpa de Jaguar.

Sessió 3. 30-05-2022

El llinatge de les àguiles, Tariácuri i els seus fills i la fundació de l'imperi purépecha (1300-1470). El postclàssic. La complicada arqueologia de l'occident de Mèxic. Michoacán, terra lacustre. Els enigmàtics orígens i l'epopeia del poble purépetxa. La Relació de Michoacán com a font. Les campanyes de Tariácuri. Tzintzuntzan, capital d'un imperi multicultural. La rivalitat amb els mexiques.

Sessió 4. 13-06-2022

L'arquitecte de la triple aliança: Tlacaélel, el Richelieu asteca (1398-1475). Les migracions chichimeques. L'epopeia dels mexiques. La fundació de Mèxic-Tenochtitlán. La noblesa mexica. Chimalpopoca, Izcóatl i Moctezuma I i els orígens del poder mexica. Matrimonis i aliances de Tlacaélel. Nezahualcóyotl, el rei poeta. Axayácatl i la fallida invasió de Michoacán. Les guerres florides i el llegat de Tlacaélel.